Prince "Snow in April"

今週は、プリンスで始まった。

87年の”Sign of Times”からのライブ映像で、ファンクぽいダンスがみれた。このころはいいなあ。まだ温暖化とかなかった。

それにしても、プリンス、いい曲率5割ぐらい!自分としては、ダメ曲多い。

知らない曲だったので、自分がいちばん好きなプリンスの曲を紹介する。


Prince - Little Red Corvette (Official Music Video)

初期の曲で、ノリもよく、メロディーラインも明るい。プリンスはパープルレインで知られているけど、意外にセンチメンタルな歌詞を書く。

車といえば、あのアップルが、今度車を発売するって知ってるか?


Prince & The Revolution - Raspberry Beret (Official Music Video)

この曲もすばらしい。サージェントペパーズ意識しているようだ。

このアルバムが、個人的には一番好きだ。ちょっとふわっとした、夢の世界の感触。「ときには四月に雪が降る」、という良い曲があった。

すごく良い歌詞なので、読んでほしい。


Tracy died soon after a long fought civil war
Just after I'd wiped away his last tear
I guess he's better off than he was before
A whole lot better off than the fools he left here
トレイシーは長く市街戦で戦ったのち亡くなった
私が彼の最後の涙を拭きとった直後
彼はそれですこし幸せになって死んだと思う
この世に残された愚か者たちよりはずっと 幸せだったと思うぜ

I used to cry for Tracy 'cause he was my only friend
Those kind of cars don't pass you every day
I used to cry for Tracy 'cause I wanted to see him again
But sometimes, sometimes life ain't always the way
彼は私のたった一人の友達だったので 彼を想ってよく泣いた
あんな名車はめったに君の前を通らない
彼に会いたくなると トレイシーを想って泣いた
人生には思い通りにいかないことも ときおりあるものだ

Sometimes it snows in April
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending
And all good things, they say, never last
ときおり4月に雪が降ることがある
すごく落ち込むこともある
ひとの人生は終わりがなければいいのにと思う
でもすべてのいいことは 永遠には続かないとひとは言う

 

そのようにして プリンスも死んだ。


Springtime was always my favorite time of year
A time for lovers holding hands in the rain
Now springtime only reminds me of Tracy's tears
Always cry for love, never cry for pain
春はいつでも僕の一番好きな季節
雨の中で恋人たちが手をつないで
今、春はトレイシーの涙だけを思い出させるんだ
いつも僕の涙は愛のため 痛みのために泣くことはない

He used to say so strong, oh unafraid to die
Unafraid of the death that left me hypnotized
No, staring at his picture I realized
No one could cry the way my Tracy cried
彼は死ぬことは恐くないとおおげさに言っていた
それで僕は麻痺してしまった
本当は違うんだ 彼の写真で僕は気づいた
トレイシーが泣いたほど痛々しくは 誰も泣けないだろう

Sometimes it snows in April
Sometimes I feel so bad
Sometimes, sometimes I wish that life was never ending
And all good things, they say, never last
春の四月に雪が降ることがある
そして落ち込むことがある
ときどき人生は終わらなければいいと思う
でもひとは言う いいことみな 永遠には続かない

I often dream of heaven and I know that Tracy's there
I know that he has found another friend
Maybe he's found the answer to all the April snow
Maybe one day I'll see my Tracy again
よく天国を思い浮かべる トレイシーがいるから
他に友達を見つけただろうさ
四月に雪が降るたびに その理由を見つけたかもしれない
トレイシーに僕もいつかまた会える

All good things they say, never last
And love, it isn't love until it's past
いいことは永遠には続かない
そして愛も 愛は過去になるまで真実の愛ではない

 

Little Red Corvette

Little Red Corvette

  • プリンス
  • R&B/ソウル
  • ¥255